پودر ژلاتین چیست ؟

اگر رطوبت ژلاتین بیش از ۱۶% بیشتر شود، قارچ و کپک بر روی آن رشد خواهد نمود و مصرف آن توصیه نمی شود. این ماده تا ۱۰ برابر حجم خود آب جذب می‌کند و در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد تشکیل ژل می‌دهد. قدرت تولید ژل توسط ژلاتین توسط درجه بلوم مشخص میشود.

ژلاتین تجاری از بلوم ۶۰ تا ۲۶۰ وجود دارد اما تا بلوم ۴۰۰ نیز قابل تولید است. تا سال ۱۸۸۹ که ژلاتین به صورت عمده تولید شده مردم به این ماده دسترسی نداشته. اما پس از آن اروپاییها از ژلاتین در تهیه دسر استفاده کردند و کم کم به تمام دنیا صادر شد.

تولید پودر ژلاتین :

ژلاتین ماده ای جامد، نیمه شفاف، بی رنگ، بی بو و بی مزه است که از کلاژن درون استخوان و پوست بعضی حیوانات به دست می آید. در قسمت اول پاره ای از استخوان و پوست زدوده می‌گردد و سپس با آب داغ و بخار بار دیگر استخوان ها را عمل می‌آورند.

موارد مصرف پودر ژلاتین :

از پودر ژلاتین در صنایع غذایی، داروسازی، عکاسی، لوازم آرایشی و بهداشتی و…… استفاده می شود.

پودر ژلاتین در صنایع غذایی :

بارزترین مصرف ژلاتین در صنایع غذایی تولید ژله است، در تهیه محصولات لبنی، آبنبات، مارمالاد، انواع دسر، محصولات گوشتی و منجمد، کپسول های ژلاتینی ،کیک و شیرینی و بسیاری تولیدات دیگر از ژلاتین استفاده می شود.

فواید استفاده از ژلاتین :

ژلاتین به چسب استخوان معروف است، ژلاتین دردهای مفصلی را کاهش می‌دهد و میتواند در پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. کلاژن به طور مستقیم اثرات ضد التهابی داشته و اثر مستقیم روی بافت مفصل دارد و تأثیر آن بیشتر در استخوان ران دیده می‌شود. هضم غذا را راحت‌تر می‌کند، با افزایش قدرت گوارش یک پوشش مخاطی سالم در معده ایجاد میکند و اسید هیدرولیک را در معده ایجاد میکند و با افزایش اسید هیدروکلریک در معده به هضم و جذب غذا کمک میکند.